1 Pro 2012

Piráti, vzducholodě a dvacet šestistěnných kostek (první část)

Vložil/a: admin | V kategorii: Recenze, Steampunk |
avatar

Převzato s laskavým svolením autorky Balů ze stránky: Nebe plné vzducholodí

Píše se rok 2150 a postapokalyptickou krajinou bývalé Severní Ameriky se potulují zmutované šelmy a obrněné stroje. Po řekách plují kovové bitevníky, mezi mraky se vznáší vzducholodě a někde, někde daleko na západě, vzkvétá pod pevnou rukou císaře Viktora III město, které jako by z oka vypadlo Londýnu 19. století.

Vítejte ve světě Airship Pirates, RPG hry založené na písních kapely Abney Park. Před několika týdny jsem si měla v Mephitu možnost tuto zatím nepříliš známou hru vyzkoušet – a přestože jsme se s ní v té chvíli všichni setkávali poprvé, výsledné dobrodružství rozhodně stálo za to. Spíše než pokoušet se na tomto místě o recenzi (myslím, že k tomu jedno sezení a několikeré prolistování pravidel nestačí), nastíním, co všechno se naší pirátské družince během onoho památného dne přihodilo; obecné reálie hry a systém do příběhu tak jako tak místy proniknou.

Od dob Velké apokalypsy, která proběhla v roce 1906, se vzdušná doprava značně zdokonalila. Vzducholodí i pirátů je v dnešní době – o dvě a půl století později – až moc, práce i kořisti je málo, a není tedy žádná ostuda provozovat kromě pirátství bokem ještě další – občas dokonce i počestné – řemeslo.

Hráči tvoří posádku vzducholodi. Společně vymyslí, jak jejich domovské plavidlo vypadá, jak se jmenuje, a také, co bude kromě pirátství jejich druhotným řemeslem. V příručce je jako příklad uvedena posádka, která je zároveň (kdo by to byl řekl?) hudební kapelou, ale je možné zvolit i tradičnější zaměření, například piráti-žoldáci, piráti-obchodníci nebo piráti-mechanici.

V případě vzducholodě Paluba, vedené chrabrým kapitánem Barbarossou, se jednalo o řemeslo divadelnické. Sám kapitán, protřelý dramatik, strávil většinu života na prknech, která znamenají svět – a jež se, shodou okolností, nacházela na přídi jeho milovaného plavidla. Dlouhá léta psal slavné kusy, které pak jeho věrná posádka odehrávala před přeplněným sálem; nyní, v jarém věku šedesáti let, však pocítil, že už to není to, co to bývalo. Rozhodl se tedy, že se stáhne do pozadí a najme herce nové – mladé, silné a schopné uhrát úplně všechno.

Na řadu přichází tvorba postav. Ve světě Airship Pirates je možné hrát za tři základní národy – neoviktoriány, neobeduíny a vzdušný lid (Skyfolk), potažmo pak za mutanty (Misbegotten) či automatony. Můžete si tedy rovnou i zvolit, v jakém prostředí se hra bude odehrávat: neoviktoriáni mají vlastní uzavřená města, neobeduíni žijí na zničených prériích Severní Ameriky a vzdušný lid, národ obchodníků a navigátorů, je doma kdekoli ve vzduchu. Chcete-li se držet doporučených vzducholodí, je také dobré, když každá z postav zastává na lodi nějakou funkci (například kapitán, mechanik, zbrojmistr, pilot, lékař…).

Mandem

Noví členové posádky se Barbarossovi – po několika sklenicích ginu – zdáli být zcela dostačujícími. Na naléhání prvního důstojníka, který trval na tom, že by bylo dobré mít v souboru alespoň jednu dívku, vykoupil z otroctví nějakou ženštinu, která jela prodat tisíc slonů – nebo co to ti neobeduíni vlastně chovají za zvířata – do Nové Tortugy a podařilo se jí nejen přijít o kšeft, ale ještě padnout do rukou obchodníkovi s lidským masem. Kromě ní nabral ještě jednoho chlápka ze vzdušného lidu, ale ten se dobrému kapitánovi pořád nějak nepozdával – na kulisáka vypadal trochu moc jako floutek. Ale uměl navigovat, uměl osvětlovat – a kapitán věděl, že není dobré příliš se na minulost svých zaměstnanců vyptávat.

No, a co se týče bývalého bodyguarda jedné mrtvé neoviktoriánské slečinky – Barbarossa si nebyl jistý, jestli mají automatoni vůbec rozlišené pohlaví, ale měl nekalý pocit, že má na lodi další ženskou, byť mechanickou. Ať už to ale bylo cokoli, umělo se to dobře ohánět jak bouchačkou, tak obuškem. A stejně potřeboval zbrojmistra…

Krom toho by se v kapitánově nejnovějším díle, Romeo a Julie 2150, pro automatona jedna role určitě našla.

Každá postava má určitý Background, tedy to, co dělá (výše zmíněná novobeduínská herečka byla třeba mechanik); k tomu dostane schopnosti, které s povoláním nějak souvisí (znalost parního stroje, oprava motorů…). Další schopnosti se vztahují ke vzducholodi (rychlé opravy) a k vedlejšímu povolání posádky (výroba kostýmů, přetvářka), určitý počet bodů je možné vyměnit za schopnosti náhodné (empatie, šerm, zvýšené vnímání…). Body navíc pak plynou z nevýhod (automatoni mají například automatickou nevýhodu „mechanický“).

Je možné se i náležitě vyzbrojit. Ve světě Airship Pirates naleznete zbraně, nad kterými srdce každého steampunkera zaplesá, a s trochou štěstí si je vaše postavy budou moci i dokoupit. Co se týče zbroje, tak (jak poznamenal náš těžce zkoušený GM) nejpodrobněji je v příručce popsaný obrněný korzet.

Dlouho domluvené představení v hospodě U Nafouklého prasete nedopadlo zrovna nejlépe. Ačkoli herci kapitánovu novou hru o nenaplněné lásce mezi automatonem a dívkou pilně nacvičovali několik týdnů, před premiérou se ukázalo, že hlavní protagonistka trpí trémou a musí být na jeviště dovlečena násilím. Bývalý bodyguard vzal věci do vlastních (mechanických) rukou, svou hereckou partnerku před obecenstvo dostrkal, a pak už se vše zdálo být zcela v pořádku – dokud tedy kulisák, v nadšení z umělých blesků, kterými ostřeloval jeviště, trochu nepřecenil nově zavedené elektrické vedení a nezpůsobil zkrat.

Na konci prvního jednání se scéna ponořila – ve zcela nevhodný okamžik – do tmy. Zazněla rána; to když se propadla zpuchřelá prkna provizorního jeviště. Chvíli bylo ohromené ticho a pak se ozval zvuk, při kterém kapitána Barbarossu polilo horko.

Diváci začali pískat.

(konec první části)

Líbí se mi:
Sdílej:

Odpovědět