6 Srp 2011

Mýtus

Vložil/a: Jutwen | V kategorii: Úvahy a zamyšlení |
avatar

Mýtus wrestlingu, mýtus bifteku. Mytologii není nutné hledat jen ve starých bájích a legendách, ale podle mediálního teoretika Rolanda Barthese můžeme mýtus nalézt právě v mediálních obsazích. Reklamní plakát jisté brněnské jazykové školy, který slibuje, že s angličtinou, kterou se naučíte u nich, překvapíte i anglickou královnu, vsází na mýtus téměř bájné moci angličtiny, s jejíž pomocí dosáhnete čehokoli (vzpomeňte si, kolikrát vás rodiče uháněli, ať se učíte jazyky a hlavně angličtinu, protože bez ní prostě nemáte šanci).

Fantasy mýty jsou často založeny na „prostém“ střetu dobra a zla, ale nabalují se na ně další, není třeba je snad všechny vyjmenovávat. Důležité je, jak mýtus působí v každodenní realitě. Legendy o severských bozích, obdařených nadlidskými schopnostmi se nijak neliší od reklamy na prací prášek s nadpřirozenými vlastnostmi, rozdíl je v odlišném vnímání těchto dvou typů mýtů: báje o dávných hrdinech považujeme za čistou fantazii, mýtům v reklamách věříme, ať už chceme, nebo ne… Přitom jde o stejnou věc, o příběh, ukrytý za určitým symbolem.

Tato reklama překládá konzumentům mýtus o silném, tvrdém muži (kovboji), který je drsný, proto-že/a proto kouří cigarety značky ********

Kombinace sloganu "dej vědět, že jdeš pařit", "zavináče" a sklenice zlatavého moku vytváří mýtus o alkoholu (speciálně pivu), jakožto socializačním prostředku.


Entony Skřet: hm ne že bych o takovém mítu kdy slišel veděl že existuje…

Jeden ze tří českých mobilních operátorů rád staví své reklamy na mýtu nekonvenčnosti, téměř rebelskosti. Dívka na fotografii "nepodepsala", vzepřela se a tím posílila mýtus který ******** pěstuje.

Nevkusná a sexistická reklama staví na mýtu, že ženy, respektive ženské tělo je prodejný artikl, stejně jako služba, kterou figurantky na plakátu nabízí (stavba domu).

Thor s kladivem je symbolem mýtu o silném, tvrdém bojovníkovi, vzoru všech čestných mužů, kteří se chtějí smrtí v boji dostat do Valhaly.


Jan Ardor Pavelka: My god has a hammer. Your was mailed to a cross. Any questions?
Ivo Olórin Michal: Thór slíbil konec ledových obrů, Ježíš slíbil konec zlých lidí. Nevím jak vy, ale já už kolem moc obrů nevidím 😉
Ale jinak na čestné umírání je spíš Ódin, Thór je typický mytický ochránce 🙂
Jan Ardor Pavelka: Doprčic, nailed! 😀 Omluva za překlep.
Entony Skřet: toho mailu sem si ani nevšiml 😀 ale jinak dobrý stemi ledovými obry 😀

Příkladem mýtu o "obchodovatelnosti" ženské sexuality je příběh o Heleně Trojské.

Zkuste vymyslet mýtus, na kterém staví tato reklama.


Petr Bittner: Ve skutečnosti když chlapi vypijou Ferneta, tak to chtěj dělat s ženskejma… takže jim není jedno, co ženský dělaj 😀

Entony Skřet: ženský at si dělají co chtějí… my preci máme fernet a nepotřebujeme ženskou? 😉 tedy na mítu že muž nepotřebuje ženu že stačí kamaradi a pití… 😉

Líbí se mi:
Sdílej:

Odpovědět