No, vlastně spíš mix fantasy a steampunku v novém originálním RPG KONČINA od českých autorů.
Vítejte na Arboře. Na kontinentu, kde lidé, trpaslíci, elfové a další obyvatelé žili v relativní harmonii do doby, než sem portálem mezi dvěma planetami vtrhli záhadní tvorové. Vyhnanci z rodné Tenebry hledali nový domov a našli víc, než si mohli přát. Úrodná území, bujné elfí lesy, přírodní poklady, o kterých na vulkanické Tenebře nikdo ani nesnil, a především národy, jež v životě nespatřily vzdučný karab, vlak, titána nebo píšťalu schopnou provrtat zbroj kovovým projektilem. S technologiemi, které si tenebřané na Arboru přinesli, mohli víc než jen přežívat, mohli dobývat…
S pomocí bohů, mocné magie a s vypětím všech sil nakonec arbořané útočníky zahnali do nehostinné a těžko dostupné Končiny, ale za příliš vysokou cenu. Poslední bohové v rozhodující bitvě padli a s nimi i zdroje magie. Na trosky kdysi mocných států a na rezavějící vraky tenebřanské techniky sedá lepkavé zoufalství arbořanů, kteří skrz prsty prosévají svou rozdrolenou domovinu. Zbytky tenebřanů mezitím sbírají síly a čekají na svou šanci, protože na domovskou planetu se vrátit nemohou.
Takový je svět Končiny – nového stolního RPG, kde o sebe fantasy magie a steampunková technologie břinkají jako dva válkou ztupené meče v postapokalyptické agónii. Přesto půjde o živý svět, jenž bude stárnout, rozvíjet se a dýchat společně se svými obyvateli. S využitím současných, masově dostupných technologií, kdy je v podstatě každý online, už by totiž stolní RPG nemělo být jen o pár přátelích u rozvrzaného stolu (i když těch se bude Končina samozřejmě týkat vždycky nejvíc), ale o mnohem širší komunitě. Nebylo by skvělé dostávat každý týden nové zprávy o vývoji situace na Arboře? Listovat na tabletu články, které rozšiřují svět a prohlubují jeho svérázná pravidla šitá na míru kontinentu, jenž se hrabe z vlastního popela? Právě to jsou ambice Končiny.
Ale předchozí řádky jsou text samotných autorů Končiny, proto chci přidat ještě pár slov z vlastních dojmů.
Především svět mi přišel opravdu zajímavý a všestranný. Při pohledu na mapu jednoho z kontinentů kde přímo září fialově vyvedené území zamořené chemickým a biologickým odpadem si dokážu živě představit i drsnou hororovou hru bez šance na přežití v prostředí zasaženém zbraněmi hromadného ničení.
Případně taktickou hru malých jednotek v rozstříleném pohraničním městě plném trosek a polofunkční techniky.
Ano prostředí Končiny mě láká.
Samozřejmě na Gameconu jsem si o téhle hře povídal a při cestě vlakem zpět do Brna také.
Slyšel jsem několik značně kritických názorů se kterými musím souhlasit ohledně „chyb“ Končiny.
Sám bych ale váhal říct že jde o chybu.
1) Autoři tvoří hru pro zisk, z komerčních důvodů, což je nepochybně pravda. Jejich ekonomický model počítá se stažením pravidel zdarma a výdělky hodlají tvořit prodejem nejrůznějších doplňků (příšer, modulů, hotových dobrodružství, provozování online stránek a aplikací na tablety, mobily a počítače) které pro hraní nejsou nutné ale můžou jej zpříjemnit. Tudíž za hraní končiny nikdo nemusí zaplatit ani korunu což mi přijde velmi sympatické.
Pokud se splní naděje tvůrců a Končina se stane známější, očekával bych fanovskou produkci mnoha doplňků které půjdou najít na netu zcela zdarma.
Autoři našli inspiraci evidentně v modelu zdarma hratelných online počítačových her které tvoří obrovské zisky, já sám mám ale značné pochyby zda téhož mohou dosáhnout na omezeném českém trhu se stolními RPGčky, přesto že svůj produkt směřují, jak sami říkají na hráče počítačových her. Lidi kteří dosud stolní RPG nehrají.
2) Druhou kritiku kterou jsem slyšel zněla: Končina používá vlastní zastaralé jednoduché pravidla které byli rozšířené tak před 20 lety s prvním Dračím doupětem. Končinu jsem hrál jen dvakrát a rozhodně nejsem žádný expert na hodnocení pravidel, ale zdá se mi že i v tomto mají kritici pravdu. Je to ovšem na škodu?
Končina si zřejmě nenajde mnoho příznivců v „tvrdém“ jádru českých hráčů RPG ovšem pro cílovou skupinu na kterou je mířena (hráči online počítačových her) by pravě touto jednoduchostí mohla zaujmout. Vždyť největší zisky v průmyslu počítačových her produkují ty nejjednodušší hry, které po hráčích nevyžadují pokud možno přílišné úsilí. Sláva a zisky Travianu jsou dosud legendární.
Máme tu tedy nový velmi zajímavý svět s jednoduchými pravidly, u kterého autoři slibují propojení s internetem kde pokud dodrží své sliby budou často publikovat nové události z Končiny. Kde se budou snažit udržovat svět živý a aktivní.
Jsem velmi zvědavý zda se jim tento záměr podaří a zda na něm dokáží i něco vydělat.
Ale slova mohou jen zprostředkovat, nejlepší je vytvořit si vlastní názor a zahrát si Končinu na živo či přes Internet, zvlášť když je tato hra úplně zdarma.
https://koncina.cz/